Halløj i det identitetspolitiske bolsjekogeri

Af Mikkel Andersson 64

Jeg kender Weekendavisens journalist Søren Villemoes glimrende, og vi har delt både bylines, sommerhus og øl ved flere lejligheder, og derfor ved jeg også, at han har en stærk forkærlighed for reggae. Sammen med reggae-kollektivet Firehouse har han spillet ved alskens superhippe og venstreorienterede arrangementer.

Som flere ved, er han nu blevet forment adgang til scenen på det københavnske spillested Bolsjefabrikken, fordi han angiveligt har givet udtryk for synspunkter, der er i modstrid med stedets ”værdigrundlag”.

Jeg har aldrig været på Bolsjefabrikken, da jeg forestiller mig, at det er et af de sædvanlige kulturhuse, der er opkaldt efter en tidligere autentisk produktionsvirksomhed og måske sågar indrettet i dennes behørigt æstetiserede aura af arbejdsklasseautencitet og post-industriel råhed. Et koncept, der selvsagt er utrolig originalt – ligesom det er på Godsbanen eller hedengangne Chokokladefabrikken i Aarhus, Maltfabrikken i Ebeltoft og de tilsvarende steder, som enhver jysk provinsby efterhånden er begavet med.

Jeg forestiller mig endvidere et sted proppet med graffiti og belastende selvretfærdige humaniorastuderende fra RUC og KU, der mener, at kombinationen af joints, obskur etnisk musik og læsning af Judith Butler, Foucault & co., gør dem til landets uretmæssigt oversete og strukturelt undertrykte politiske og intellektuelle elite.

Men hey, det er bare min fordom, der naturligvis kan være helt ude i hampen.

Det sjove er, at sagen giver et fantastisk og tragikomisk indblik i et miljø med en helt særegen mimoseagtig puritanisme og neojacobinske krav om politisk renhed, der samtidig forsøger at opkaste sig til mangfoldigheden og tolerancens bannerførere.

Gruppen, som med stor ildhu forsvarer denne holdningsmæssige eksklusion af pladevendere, udgøres nemlig at det, man bredt betragtet kan kalde den identitetspolitiske bevægelse. En størrelse, der er ganske udbredt i humanioratyngede miljøer på den yderste venstrefløj – steder, der ikke sjældent er overlappende størrelser.

For problemet er naturligvis ikke relateret til musik.

Nej nej, Villemoes evner til at spille plader anfægter ingen. Derfor var Firehouse da også stadig inviteret, blot ikke Søren, og antageligvis ville musikudvalget derfor have været præcis det samme, hvis de var kommet uden ham, hvilket Firehouse dog rimeligvis ikke ønsker.

Men på en eller anden måde bliver scenen i Bolsjefabrikken simpelthen befængt eller mindre ”tryg”, hvis en politisk uren person spiller.

Hvorfor Villemoes egentlig er politisk uren, er der ikke rigtig nogen, der kan forklare. Det tætteste man kommer, er, at han engang har skrevet noget om en hottentotkarrusel i Djurs Sommerland, som han ikke mente, var udtryk for strukturel racisme men blot anakronistisk bøvethed og så angiveligt har forsvaret retten til at kalde folk ”neger”. Villmoes forsøg på at udfritte folk om mere konkrete begrundelser i en lang række tråde på Facebook, og de ikke-svar, der herpå følger, er ufrivillig komik på et tårnhøjt plan.

At han skulle forsvare at kalde folk neger er særlig pudsigt. Sammen med Villemoes lavede jeg engang en prøveudsendelse til et radioprogram, som aldrig blev til noget, hvor jeg ironisk brugte vendingen (jeg er både borgerlig og satiriker, så jeg gør selvsagt sygt upassende ting hele tiden) og Villemoes derefter kritiserede netop min brug af det ord. Og nåja, så er hans søn i øvrigt også temmelig ”racialiseret” (det ord kommer vi til…), hvilket nok skyldes, at hans hustru oprindelig er fra Indien. En af de, debattører, der med størst ildhu fremsatte denne anklage, har dog også beklaget og undskyldt, men uden den store effekt, for ideen om at Villemoes render rundt og i flæng kalder sorte mennesker for neger, lever i bedste velgående i en lang række debatter om sagen.

Den identitetspolitiske bevægelse er også præget af en meget stor mængde utrolig fascinerende nydefinitioner af ord. Mens de fleste nok vil opfatte racisme i tråd med Den Danske Ordbog, der kalder det “diskrimination eller fjendtlig holdning over for grupper af mennesker pga. deres etniske baggrund og fremmedartede udseende, kultur“, så er man i identitetspolitiske kredse vildt uenig.

En sådan racismedefinition tillader nemlig, at hvide kan udsættes for racisme, hvilket man her kategorisk afviser overhovedet kan eksistere.

I deres helt unikke definition af racismebegrebet kan hvide ikke udsættes for racisme – kun være racister. Hvilket de så dog er til overmål. Det skyldes nemlig i høj grad, at racismen er “strukturel”, hvilket belejligt nok indebærer at alle hvide mere eller mindre opretholder denne, og dermed også i praksis bliver bærere af en moderne form for arvesynd i kraft af de historiske forbrydelser og privilegier, som deres hudfarve beføjer dem.

Brugen af racisme i en helt ny version er blot et eksempel på, at identitetspolitikken – som enhver god subkultur – har sin helt egen indforståede sprogbrug. Her findes eksempelvis begreber som “whitesplaining”, som er noget rigtig grimt, man kan beskylde en person med hvid hud for, hvis man er uenig, i stedet for at konstatere, at man finder vedkommende arrogant, nedladende eller unødigt belærende. På samme måde som “white tears” er et hyppigt anvendt udtryk, man kan hæfte på hvide mennesker, man mener er uretmæssigt kede af noget, som deres eksklusive hudfarve slet ikke berettiger dem til at være kede af.

At kalde folk for hudfarverelaterede nedsættende ting er tilsyneladende ret vigtigt i den identitietspolitiske kamp mod racismen. På den måde ender identitetspolitikken pudsigt nok præcis samme sted som den klassiske racisme, hvor man let og elegant kan knyttet en lang række negative egenskaber til folk alene på baggrund af deres hudfarve.

Hudfarve er i øvrigt heller ikke blot hudfarve – man har i dette univers ikke sort eller gul hud, men er derimod ”racialiseret”, hvilket jo også lyder betragtelig mere akademisk. Hvide mennesker er dog vist ikke racialiserede men blot strukturelle undertrykkere.

Derudover er begrebet ”lytte” også utrolig centralt. I gængs forstand betyder at lytte, at man skal høre efter hvad modparten i en diskussion siger. Men i identitetspolitiske sammenhænge betyder det, at man skal give modparten ret eller som minimum undlade at erklære sin uenighed, såfremt vedkommende kommer fra en racialiseret minoritet.

For i identitetspolitiske sammenhænge er optagetheden af hudfarve så udtalt, at man ganske enkelt ikke mener, at folk, der ikke selv er racialiserede, er i stand til at forholde sig til problemer relateret til racisme. Derfor bliver uenighed enten et udtryk for dumhed – hvorfor man altså skal lytte – eller også er man ond og muligvis racist og bør følgelig klappe i, da det a priori kan fastlås, at ens argumenter umuligt kan bidrage meningsfuldt til debatten.

Og selvfølgelig er der klassikeren ”safe spaces”.  Det er også rigtig vigtigt. Det dækker over rum, hvor man kan føle sig ”tryg”. Det lader sig kun gøre, hvis et arrangement kun befolkes af med samme racialiserede eller politiske profil. Derfor er der da også flere, som i ramme alvor har anført, at en del mennesker simpelthen ikke vil være i stand til at føle sig trygge, hvis Søren Villemoes skulle spille reggaeplader på Bolsjefabrikken. Hvilken utryghed det skulle kunne medføre at en mand, man i en eller anden diffus forstand er politisk uenig med, vender plader og betjener en mixepult, står ikke helt klart, men på en eller anden abstrakt måde så indebærer dette altså risiko for ubehagelige oplevelser for gæsterne på det ellers angiveligt tolerante og mangfoldige sted.

Hvor stor tolerancen og mangfoldighedsviljen faktisk er i dette miljø udtrykkes fint af digteren Asta Nordenhof, der på Facebook blandt andet skrev:

de borgerlige ejer hele verden, undtagen skønheden og festen og fremtiden, vi bestiller næsten ikke andet end at leve med deres aggressioner, lad os da lukke dem ude fra alt hvad vi kan.”

Godt nok er Villemoes ikke borgerlig, så vidt jeg ved, og ingen kan forklare, hvad det er, han faktisk har sagt, der kompromitterer dette spillesteds værdigrundlag.

Men hey, hvem behøver også den slags, når man ejer både identitetspolitikken, skønheden og fremtiden?

64 kommentarer RSS

  1. Af A. Bierce

    -

    ‘Bolsjefabrikken’ er måske hvor man producerer “lektor Blomme bolsje” og deler det gratis ud – men pas på det ikke er forgiftet!

  2. Af ole hansen

    -

    Man kan jo sagtens være indehaver af gigantisk uvidenhed plus en forskruet tankegang, uden selv at mærke det. Og opholder man sig i en skør sekt eller klike, mærker man slet ikke noget, men bliver tværtimod hele tiden bekræftet i at man er så klog og begavet, at man ejer både fremtiden og retten til at belære hele verden om hvad der er op og ned, ret og vrang og det eneste rigtige. Tilsammen er disse arrogante og selvsikre sekter der som regel er radikale, rødblå, blårøde eller tomatrøde, nu ved at udskifte hele den europæiske velstand, civilisation og fred med fattigdom, barbari og krig, noget som jo klart understreger at identiteten, skønheden og fremtiden tilhører dem der er de allerklogeste.

  3. Af Maria Due

    -

    Når nogen siger reggae, tænker jeg på en bestemt nat på Antiqua med et fantastisk orkester og veloplagte rastafarimusikere, som havde ligget hele dagen på stranden ved siden af os. På et tidspunkt sagde jeg til min mand, at jeg havde på fornemmelsen , at de i virkeligheden var vagter og bevæbnede, for den slags findes mere eller mindre diskret på de store hoteller i Caribien. Vi tog afsked med øen i hotellets natklub, hvor drinks var rasende dyre, og man skulle være vaks for at holde fast på dem, inden tjeneren (neger) fjernede dem og kommanderende spurgte, hvad man derefter ville drikke. Et par (racistfarvede) havde givet en fantastisk opvisning på dansegulvet, og selv om der var fyldt med par på bryllupsrejse fra Trinidad (negre), var det derefter tomt.

    Med undtagelse af Wagner, som han siger, at han lærte at sætte pris på via matematikken, er min mand desværre ret tonedøv, og det kunne kun gå galt, da jeg fik ham med ud på dansegulvet, for jeg ville ikke hjem uden at have danset reggae i Reggaeland. Det tog sikkert ikke mange sekunder, førend hele salen var klar over, at det havde vi aldrig prøvet før, og at vi var forrygende ligeglade med vores performancemangler. Der opstod en stor munterhed og lettelse, hvorefter dansegulvet blev stuvende fuldt af glade mennesker (negre). For når vi kunne, så kunne de også.

    Så lad mig sige det lige ud. Rastafarifolket ligger i krig med de urørlige, der tæver dem og sørger for at få aflyst deres koncerter på den anden side af Atlanten. Fænomenet er i familie med Bruce Springsteens sidste “racisme” demonstration, men mere problematisk for antiracisterne, fordi rastafarifolket, om jeg så må sige, har den rette kulør.

    I øvrigt kan jeg godt lide Søren Villemoes og er en varm fortaler for, at vi ikke skal finde os i, at vi har fået en befrielsesfront, som kalder sig “brune”. Det er frastødende at være så farvefikserede. Hermed også en varm tak til vores dansevenner, der gjorde den sidste nat på Antiqua til en særlig varm oplevelse.

  4. Af Maria Due

    -

    Jeg har et indlæg i filteret.

  5. Af Jens Drejer

    -

    God artikel. Paradoksaltnok er de selvproklamerede tolerante er ofte de mest intolerente.

    Jeg ser dog desværre tit fejl i dine gode indlæg. Tit mangler du at sætte et ord ind og det ødelægger lidt af læseoplevelsen. Det er ind skam for du skriver super godt.

    Eksempelvis mangler der et ‘den’ i tredjesidste linje.

  6. Af j b

    -

    https://www.youtube.com/watch?v=ZHJmY6h-LV0

  7. Af Henrik Knage

    -

    Paradoksalt nok! Det er en skam! Tredje sidste linje!

    Men bortset fra det, så er der mange fine nuancer i oplægget.

    Men “hey” Hvem behøver også slags, når man ejer både identitetspolitikken, skønheden og fremtiden?

    Det gør de heller ikke. De hypnotiserer sig selv, indtil de bliver sparket ud af “Bolsjefabrikken” på røv og albuer – af deres egne – så de til sidst bliver både gule og blå – for at have sagt, eller gjort noget, som andre har hørt, eller har hørt, de har sagt. Der er det der kan forstås ved begrebet : En fjer bliver nemt til 7 høns – hvis den rigtige platform er til stede!

    Jeg kender ikke “Chokoladefabrikken” i Aarhus – men hvis det er den jeg tror, ligger den overfor Centret “Storcenter Nord” på Paludan Müllers Vej.

    Derimod så kender jeg Æskefabrikken “Æsken” i Anholts Gade – og det var der “De Røde” fra SF holdt til i Aarhus, og hørte musik fra Den 3. Verden, samt drak Blå Thor – selv om de var røde.

    Jeg har iøvrigt arbejdet på “Musikcafeén” samt “Gyngen” i Mejlgade – der var naboer til Uffe Elbeks “Kaospiloter” – så jeg ved lidt om det. Du skal ikke ønske dig et møde med Elbæk – for så ender det hele i lort, for han er ude af stand til at holde focus i mere end 3 min.

  8. Af Troels Kjær

    -

    Din indledende og nedladende ironisering over den omtalte del af ungdomskulturen gør desværre at jeg mister lysten til at læse videre. Det får simpelthen indlægget til at fremstå useriøst og jeg mener det er fuldstændigt unødvendigt for de pointer du prøver at fremføre.

  9. Af Henrik S

    -

    Gad godt vide om bolsjefabrikken får kommunalt tilskud.
    Burde i så fald tages fra dem – straks.
    Hvis der ellers havde været ordentlige politikere 🙁
    For min skyld må foreninger, for min skyld , være ligeså exkluderende de har lyst til for min skyld.
    De skal bare selv betale og det er jo som alle ved et kæmpe problem på den yderste venstrefløj.
    Disse asociale dovne nasse…. tror at at andre folks penge tilhører venstrefløjen 🙁

  10. Af Henrik Knage

    -

    Bare for at illustrere hvor langt danskere i virkeligheden, er parate til at gå – for at tækkes andre – den kommer fra selveste Robert Storm Petersen – fortalt specielt til mig – af min skoleinspektør – fordi jeg var adfærdsvanskelig – og gjorde det stik modsatte af, hvad jeg fik fortalt.

    Storm P. havde indsat en annonce i en Berlingske Tidende, hvor han søgte en ung assistent, til at skrive hans tanker ned på papir. Der dukkede en ung mand op på bopælen, til Storm P.s hjem – og blev budt indenfor, i villaen.

    Efter nogen tid, efter at have talt med den unge mand. Sagde Storm P. at : Dig kan jeg ikke bruge!

    Hvorefter den unge mand gik fra ejendommen. Da den unge mand var nået ud på fortovet, så kalder Storm P. på den unge mand og siger: Jeg har skiftet holdning, kom venligst tilbage!

    Da den unge mand igen står på trappestenen og håber på at få jobbet, så siger Storm P. til ham : Jeg har besluttet mig for, at du er den sidste jeg vil give jobbet!

  11. Af Maria Due

    -

    Mon ikke det handler om religion, for man kan ikke adskille reggae fra rastafarimusikere.

    Det forekommer mig som tidligere nævnt mest sandsynligt, at bolchefabrikkens syrlige drops har det ligesom Bruce Springsteen, der nægtede at spille i North Carolina, fordi delstaten har indført en ny lov, der kriminaliserer, at født mænd indtager dametoiletterne. Bruce er ikke på de fødte kvinders side i den sag. For ham er det ikke No woman no cry!

  12. Af Maria Due

    -

    rettelse: fødte mænd.

  13. Af Jakob Rasmussen

    -

    Mange af de mest radikale islamister er som bekendt så hykleriske, at de ernærer sig som pushere: De islamistiske terrorister, der stod bag bombeattentaterne i Madrid, ved at pushe hash.

    Selvfølgelig bryder de autonome, der ofte forsøger at stene politiske modstandere i både fysisk og overført forstand, sig ikke om andre venstreorienterede, der kritiserer deres hashpushere, f.eks. for at gå ind for stening.

    De kunne jo risikere, at hashprisen steg, hvis pusherne blev sure.

  14. Af Jakob Rasmussen

    -

    Rettelse.

    De islamistiske terrorister, der stod bag bombeattentaterne i Madrid, finansierede f.eks. attentaterne, ved at pushe hash.

  15. Af Jesper Lund

    -

    “Gated communities” i for eksempel USA må være den ultimative implementering af “save spaces”. Bevogtet boligområder med adgang kun gennem porte.

  16. Af Henrik Knage

    -

    Nu ved jeg hverken noget om politik, film, eller musik; men venstrefløjens politikere, de kører oven på vinylpladens riller – som om de aldrig falder i hak – det samme gør Bruce Springsens musik i mine ører – den lejrer sig aldrig – men den bedste er “De Røde Heste” med – ja – hvem var det nu der var hovedperson – og hvem var instruktør?
    Morten Kok og Flyttemand Olsen.
    Jeg har bygget mange hestestalde – til andre end mig selv, og fyldt dem op med med fuldblod – bare ikke til mig selv!

  17. Af Troels Andersen

    -

    Det svarer vel til, hvis en dansk kirke ville invitere et orkester til at spille klassisk (hvid musik), men insisterede på, at der ikke måtte være sorte venstreorienterede iblandt musikerne.

    Disse venstreorienterede “kunstnere” er jo bare en anden slags imamer, som vil føre totalitær politik for skatteborgernes penge.

    Smæk kassen i øjeblikkeligt. Ingen offentlige lokaler, ingen offentlig støtte – ingen overførselsindkomster til ansatte eller frivillige. Uanset hudfarve.

  18. Af jan Sørensen

    -

    Tjaaa, syndromet er til fulde beskrevet her! Citat: “Dunning-Kruger effekten forekommer hos inkompetente personer, som ikke er i stand til at vide, at de er inkompetente, men betragter sig selv som væsentlig mere kompetente end alle andre.

    Grundlæggende er disse personer for dumme til at erkende, at de er dumme. Denne observation er videnskabeligt bevist af de amerikanske psykologer David Dunning og Justin Kruger i 1999.” https://da.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten

  19. Af Arvid Holm

    -

    Det er sandt, at tolerance er impotent, når den udstrækkes til at omfatte intolerance.
    Men når man ikke tolererer intolerance, degenererer debatten til et slagsmål om, hvem der begyndte.
    Så ender den hvide mand oftest i gabestokken, fordi den intolerance, der eventuelt har provokeret ham, er skjult i fortidens tåger.

  20. Af ole hansen

    -

    I den situation som Danmark er i pga. inkompetente politikere, verdensfjerne journalister og uvidende vælgere, er det nok vigtigere at læse kommentarerne under mik kel andersons anden blog, den om grundlovens gummiparagraf om orden mv.

  21. Af Runa A.G

    -

    Efter af have været på blogge i alle aviser igennem måneder for at undersøge diskussionsformen på blogge, må jeg sige, at Informations blogge/kommentarer er de mest civiliserede. Her er der større diskussion og mindre svinen til. Her kan hver artikel kommenteres. Her skrives, der ikke egentlige blogge.

    Berlinskes blogs er ofte meget enkle i sit budskab. Der er ingen tvivl om, at de har et politisk budskab. Flere virker som de skrifer for DF. Blogholdere er selvfølgelig højreorientetede, nogle enda reaktionære. Dem, der har største flok følgere, er de personer, der skriver enkelt og kontant og især om indvandring.

    Berlinskes blog er meget præget af kommentarer om muslimer, venstreorienterede og den såkalte godhedsindustri. Godhedsindustri er hjælpeorganisationer, for dem, der ikke kender ordet..
    Her taler man også om kuvøseindustrien, som er de offentlige ansatte. På Berlinske blog kalder man andre øgenavne. Alle offentlige ansatte er i henhold til Berlinske, røde eller radikale og ansatte i kuvøseindustrien. De højreorienterede så som Asger Aamund, folketingsmedlem Knudt er “vikinger”, hvorimod en politikere så som Ida Auken, Zenia Stampe, Johanne Schmidt Nielsen, Pernille Skipper, Manu Sareen og Pia Olsen Dyhr mm., er del af de “modbydelige venstresnoede og Radigale”. Jeg staver ikke Radikale forkert. Om venstrefløjen/Radikale bliver der faktisk skrevet mest om kvinder og unge kvinder. Det skyldes måske, at deltagerne ofte er gamle mænd. Der er til gengæld ikke så mange kvinder og indvandrere, der besvarer bloggene. Det kan man godt forstå, efter at man har været på bloggene et stykke tid. Man får en “shitstorm” , hvis man ikke mener det samme som flertallet, eller har et mere nuanceret syn og drives derved ud af bloggen. Bliver blogmobbet. Derfor er jeres blog udemokratisk. Anderledes tænkende drives af bloggene og de “frelste” bliver tilbage. De falder ikke alle over intelligensen. Det er ofte, som om der er en symbiose imellem blogholderne Kasper Sstøvring, Henrik Day Poulsen, Katrine Lilleør, Sørine Gotfredsen og deres faste blogdeltagere. Man kan ikke udelukke, at disse blogholdere har socialt isolerede deltagere i folden. Den værste til at sortere kommentarer ud, der ikke passer ind i billedet er Kasper Støvring. Der er også nogle blogdeltagere, som er underfundige, så som Knage og lærde som Niels P. Lemche.
    Lemche prøver oftest at holde den pæne tone, hvis han ikke bliver blogmobbet. Der er mange nedgroede negle, men også gale mennesker på bloggene.
    Man kunne kalde Berlinskes blog, en slags højredrejet ventil, her er der ikke mange, der holder sig til bage, hverken blogholdere, eller deltagere.

    Da jeg ikke er et politisk menneske, men et demokratisk menneske, kan jeg godt forholde mig til både venstre og højre. Men Berlinskes blog er den suverænt mest fremmedfjendske og intolerante blog. Den er i for stor grad præget af mindre uddannede, udemokratiske mennesker, der hænger de velargumenterede ud. DF gør sig stærkt gældende på bloggene. Valget af blogtema styrer også, hvem der bliver tiltalt af at skrive.
    Så til din ven.
    Jeg er ked af at din ven et ramt af en slags Berufsverbot på et spillested.

    Det er også tåbeligt af din ven, at forbeholde sig retten til at ville sige neger til eller om sorte mennesker. Der er så meget andet, der er vigtigere.

    Andre steder end i Danmark bliver danskere kaldt navne, som jeg ved I ikke kan lide. Så som, blegskinker, sylter, bønder, Pialand, Speckdänen, nordens italianer og meget mere. Det er ikke noget vi bryder os om. Derfor kunne det være en ide for din ven, ikke at kalde et sort menneske, neger. Sorte bryder sig ikke om det. Hvorfor skal man gøre andre kede af det? Det er ingen alibi, at han har en udenlands kone. Jeg er selv indvandrer, dog nordisk. Han gør sin kone også flov. Det er vel ikke det, der er meningen.

  22. Af Runa A.G

    -

    Der skulle have stået skriver for DF
    Desuden har jeg stavet Støvring et sted med to Ss er, det er en stavefejl, beklager.

  23. Af Brian Bøggild

    -

    Sagen om en forsmået pladevender, der tilfældigvis også er journalist.

  24. Af Troels Andersen

    -

    Hej Runa,

    Jeg skal ikke på nogen måde forsvare de useriøse angreb, der vitterligt er på f.eks. muslimer på Berlingske blogs kommentarer.
    Jeg kan dog konstatere, at de også findes på Politiken.

    Til gengæld demonstrerer du lidt dine egne fordomme ved at generalisere over adskillige Berlingske blogs og flertallet af deltagere.
    Det er præcis det som Mikkel Andersson skriver om.
    At de selvudnævnt tolerante ofte er dem, som er mindst tolerante, når de ikke bare får deres vilje i en debat.
    Bare fordi der er forskel på det politiske spektrum, som læser Berlingske og Information, skal man ikke nødvendigvis tro på, at argumenterne er bedre, bare fordi de er pænere formuleret.

    For mig er Zenia Stampe og Mogens Camre i samme kategori.
    For mig er Venligboerne og Danskernes Parti i samme kategori.
    De er fanatikere og uforsonlige.

    PS: Neger er ikke en nedsættende betegnelse, uanset hvormange, der påstår det.
    Tillad dig selv at tvivle på argumenter, selvom de fremsættes af folk med en bestemt hudfarve.

  25. Af Anders Nielsen

    -

    Tja, hvad skal man sige til en fan af Henrik Knage. Jeg kunne godt have undværet hans indlæg om onani foran skærmen og brug af gardinet som håndklæde, eller de mange med oplysninger om billige euforiserende stoffe og den løbende demonstration af deres virkning, men nogle mennesker har jo et umætteligt behov for opmærksomhed.

    Berlingske har eksisteret i det meste af trehundrede år og har ikke noget at gøre med Berlin, og sådan er der så meget i runas økologiske urtegård. Hen skriver også, at hen ikke er politisk men demokratisk, så for de svagt begavedes skyld vil jeg derfor lige minde om, at demokrati betyder folkestyre eller -magt, og at demokratisk betyder vedr. demokratiet, dets principper og dets udøvelse. Dvs. at det er forvrøvlet at skelne mellem demokratisk og politisk. Et demokrati er en politisk institution.

  26. Af Jakob Rasmussen

    -

    Søren Villemoes og Firefly har spillet flere gange på spillestedet Bolsjefabrikken – men det var før det islamistiske terrorattentat på spillestedet Bataclan…

    Efter terrorattentatet på Bataclan er bolsjedrengene åbenbart blevet nogle usle kujoner, der retter aggressionerne mod ufarlige, men modige, venstreorienterede intellektuelle, som Søren Villenmoes, der kritiserer de antisemitiske og antidemokratiske islamister.

    Bosjefabrikkens ansvarlige (ha!) burde selvfølgelig rette vreden mod de racistiske, islamistiske terrorister, der myrder “entartede” kunstnere, forfattere, musikere – og jøder.

  27. Af Jesper Lund

    -

    Troels Andersen

    Spørg en sort dansker om vedkommende har noget imod at blive betegnet som en “neger”. Jeg er overbevist om at den sorte dansker, synes at “neger” er en nedsættende betegnelse.

    Jeg har en erindring om at Hella Joof blev forarget over, at Zirkus Nemo brugte titlen ‘Zirkus Nemo – Nu med neger’,

    Men du hører måske til dem, der forbeholder sig ret til at anvende betegnelser selvom den er stødende?

    Spørgsmålet er så om Søren Villemoes bruger betegnelsen “neger” om sorte. Det er ikke noget, der tyder på.

  28. Af Ulla Holm

    -

    Efter det islamistiske terrorattentat på Bataclan er bolsjedrengene åbenbart blevet nogle usle kujoner, der retter aggressionerne mod ufarlige, men modige, venstreorienterede intellektuelle, som Søren Villemoes, der tøt kritisere de antisemitiske og antidemokratiske islamister.

    Bosjefabrikkens aktivister burde selvfølgelig rette vreden mod de racistiske, islamistiske terrorister, der myrder “entartede” kunstnere, forfattere, musikere – og jøder.

  29. Af Jesper Lund

    -

    Min kommentar i filter

  30. Af Jesper Lund

    -

    Endnu en kommentar i filter.

  31. Af Jesper Lund

    -

    Jacob Rasmussen=Ulla Holm!

  32. Af Maria Due

    -

    Jesper Lund, du kan jo konsultere den danske ordbog, og der vil du kunne læse, at neger er neutralt dansk ord, selv om “nogen” finder det nedsættende. Det afhænger altså af personen. Jeg har aldrig fundet ordet nedsættende, men det gør du altså.

    Forleden så jeg en dokumentarfilm om svenskeren Dan Park, og det gik pludselig op for mig, at denne omtumlende, spinkle mand med det drengede udseende faktisk ér kunstner og forstår at vride sine temaer, så at der opstår nye tankeassociationer, hvis vi gider at tænke mere over hans billeder. Jeg vil tro, at billedet ned negerbollen, der udtaler, at vi skal holde op med at krænke den ved at kalde den neger, vil kunne sælges i Danmark som et pænt signeret tryk med en tilføjelse af, at originalen er godkendt af en svensk dommer og derfor hverken blev destrueret af den svenske stat eller var medvirkende til at kaste staklen i fængsel endnu en gang.

  33. Af Jesper Lund

    -

    Maria Due
    “Jeg har aldrig fundet ordet nedsættende, men det gør du altså”

    Det er ikke afgørende, hvad vi hvide danskere mener om udtrykket “neger”, men hvad en sort dansker gør. Jeg har tidligere deltaget i en debat om dette emne på Politiken.dk, hvor nogle havde den samme holdning som dig. Jeg fandt på dette tidspunkt i en artikel om emnet på internettet, der bekræfter min holdning.

    Mener du, at Hella Joof ikke kan tillade sig, at være forarget over, at Zirkus Nemo brugte titlen ‘Zirkus Nemo – Nu med neger’? Hun har bare at finde sig i brugen af udtrykket “neger”.

  34. Af Jesper Lund

    -

    Maria Due
    Læs ‘Om ordet neger’ i Nyt fra Sprognævnet, 1995/4 -december (dsn.dk /nyt/ nyt-fra-sprognaevnet /1995-4_OCR.pdf (fjern blanktegn))

  35. Af Maria Due

    -

    Jesper Lund.

    Hvor får du det dog fra!

    Jeg forbinder ikke Hella Joof med det småborgerlige og humorforladte og tror, at du gør hende uret. Hun plejer ikke at vralte af sted i fodformede andefødder med minushæl. Jeg har heller ikke tænkt mig at blive krænket over, at amerikanerne kalder noget tungt og fedtsvulmende bagværk for “danish”.

  36. Af Runa A.G

    -

    Hej Troels Andersen
    Hvis jeg nu fortalte dig, at jeg er “neger” og ikke kan lide benævnelsen og bliver ked af at blive kaldt neger, hvad ville du så sige?

    Du er selvfølgelig i din fulde ret til at mene hvad du vil.

    Jeg bryder mig ikke så meget om Zenia Stampe. Hun er for hysterisk og meget lidt lydhør for min smag.

  37. Af Jesper Lund

    -

    Maria Due

    Jeg er overbevist om, at jeg har læst et indlæg af Hella Joof, hvor hun er fortørnet over titlen “Zirkus Nemo – Nu med neger’”.

    Det harmonerer ganske godt med følgende udklip fra ‘Neger eller ej’, Information, 21. oktober 2004:
    “…Kendte danskere med afrikansk afstamning som musikerne Al Agami, skuespilleren Hella Joof og sangeren Thera Hoeyman har udtrykt deres fornærmelse ved ordet offentligt eller taler om, hvor svært det har været at vokse op som ’neger’ i Danmark…”

    Jeg synes ikke, Hella Joof er småborgerlig og humorforladt, fordi hun ikke finde sig i at blive betegnet som ‘neger’.

  38. Af Jesper Lund

    -

    Maria Due

    ‘Hokus pokus med justits-Lenes lillesøster’, Ekstra Bladet, 4. april 2002:
    “…
    – ‘Nu med tarteletter’, skriver I. Har I tabt kampen mod Hella Joof, der blev sur over, at I kaldte et tidligere show for ‘Nu med neger’?
    – Ja, jeg må sige, vi bøjer os i støvet. Hella har vundet, medgiver Østergaard.
    …”

  39. Af Runa A.G

    -

    Kære Anders Nielsen
    Jeg synes Knage er sjov og skæv person. Jeg har vist ikke læst den om gardinerne.

    Forstokkede personer er nok det værste jeg ved. De forstokkede dræber al udvikling og nye opfindelser. DF dræber alt, forstand, kunst, fællesskab mm. DF fordummer Danmark.

    Jeg er også rimelig klar over, at politik og demokrati ikke kan undvære hinanden. Jeg er ikke forankret rent politisk, der er ikke noget at stemme på.

    Havearbejde har jeg aldrig nydt, har dog et sommerhus. Du kan tale så fornedrende du har lyst til. Jeg tilgiver dig. Du har det ikke så godt kan jeg læse. Jeg kom bare ind på bloggen for en kort bemærkning.

    Med venlig hilsen Runa

  40. Af Jesper Lund

    -

    Hvide danskeres brug af betegnelsen “neger” om sorte er et eksempel på whitesplaining. De hvide påstår jo, at sorte ikke har grund til at blive støt.

  41. Af Maria Due

    -

    Jesper Lund-

    “Det harmonerer ganske godt med følgende udklip fra ‘Neger eller ej’, Information, 21. oktober 2004:
    “…Kendte danskere med afrikansk afstamning som musikerne Al Agami, skuespilleren Hella Joof og sangeren Thera Hoeyman har udtrykt deres fornærmelse ved ordet offentligt eller taler om, hvor svært det har været at vokse op som ’neger’ i Danmark…”

    Virkelig. En god ven af mig er gift med en ibensort amerikaner, og deres to børn blev båret på hænder i Danmark, fordi alle syntes, at de var så yndige. Det var de også, og de var som snydt ud af næsen på deres mor. Men så skete der noget. Der kom muslimske børn på ungernes skole, og de mobbede de dansk-amerikanske børn så meget, at deres forældre var nødt til at flytte deres børn til en ny skole uden muslimer. Alle andre end de muslimske familier var kede af det, og det var hårdt at sige farvel til kammeraterne.

    Jeg har fået at vide, at dette ikke er en usædvanlig oplevelse, og at grunden til, at vi nu også har fået en “brun” befrielsesfront, er den at arabere, iranere, pakistanere, afghanere m.fl. for alt i verden ikke vil påduttes at være “sorte”, som de har en lang tradtion for at se ned på. Martin Luther King brugte forresten altid som den naturligste ting af verden udtrykket negro om sig selv og andre amerikanske negre. Det var først efter hans tid, at nogen fandt på, at de ville kaldes “sorte” i stedet, og det behøver vi andre ikke at rette os efter i daglig tale i Danmark.

    Når jeg i mit første indlæg brugte udtrykket neger, var det for at præcisere, og det er det faktisk altid. Den diskussion mellem politiet og Dansk Sprognævn, som du henviste til, er helt forvrøvlet, idet begge parter er enige om, at negre er folk af afrikansk afstamning. Men det er det ikke nødvendigvis. Folk med afrikansk baggrund er ofte af arabisk, indisk eller europæisk oprindelse, og derfor er det også upræcist at skrive afro-amerikaner hvis man af en eller anden grund vil præcisere, at der er tale om en person af negroid race.

    Da jeg brugte ordet neger i mit indlæg, var det netop for at præcisere, og fordi jeg bruger ordet, hvis jeg vil. Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvad Helle Joop mener om den ting, jeg ville ikke bruge ordet i selskab med hende, men ellers kan jeg godt finde på det, for det er helt legitimt, og jeg lader mig ikke diktere af politisk korrekthed. Jeg kender ikke andre ord, som kan bruge synonymt med neger og hader de farvebetegnelser, som du og andre så gerne vil have indført.

  42. Af Jesper Lund

    -

    Maria Due
    “Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvad Helle Joob mener om den ting, jeg ville ikke bruge ordet i selskab med hende, men ellers kan jeg godt finde på det,”

    Hvis du ikke vil bruge udtrykket ‘neger’ i selskab med Hella Joof, så er du vel ikke ligeglad med, hvad hun mener.

    Du er et eksempel på “whitesplaining”:-)

  43. Af Henrik Knage

    -

    Den med gardinet er flere år gammel, men der er altid dem der bærer nag, eller ikke læser det der står.
    Det var en der hedder Michael, som jeg gik på kursus med (CNC kursus) der fortalte, at det gjorde han, uden hun opdagede det – og der var ikke tale om masturbation.

    Der var ca. 10 andre ud over mig, der ikke kunne lade være med at trække lidt på smilebåndet – deriblandt 4 kvinder.

    Den vil jeg sq ikke have hængende, ret skal også være ret 🙂

  44. Af Maria Due

    -

    Man mærker, at Jesper Lund ikke er vant til at analysere en tekst. Men hvis han har glæde af at udlægge, hvad jeg har skrevet som et eksempel på racisme, må han da gerne det for mig. Det viser blot, at han ikke er værd at bruge tid på og er meget optaget af racebegrebet. Det er jeg ikke, og jeg følger hellere Martin Luther Kings sprogbrug end den hysteriske politiske korrekthed, som nogen har så stor glæde af at hidse op, og som allerede har skabt en stærk modreaktion. Jeg er glad for, at min efterslægt ikke kommer til at leve i Danmark, og taknemmelig for at jeg i det meste af min barndom og mit senere liv har boet i et land, der var helt anderledes end det nuværende.

  45. Af Jesper Lund

    -

    Maria Due

    Hvorfor vil du ikke bruge udtrykket ‘neger’ i selskab med Hella Joof?

  46. Af Troels Andersen

    -

    Hej Jesper Lund,

    Nogen vil tilsyneladende meget gerne bestemme, hvordan et helt almindeligt dansk ord skal fortolkes idag, fordi de så kan råbe racist efter nogen.

    Hele diskussionen om brugen af ordet neger kommer ikke, fordi nogen har brugt det i nedsættende betydning eller i forbindelse med trusler og vold, men nærmere som et lidt spøjst indslag for at skabe opmærksomhed om en teaterforestilling.
    Whitesplaining er bare et nyt ord for racist.

    Som Martin Luther King sagde, skal man ikke bedømmes på sin farve, men på sin karakter.
    Man skal bedømmes på, hvordan man behandler andre.
    Ikke på hvilke ord, der tilfældigvis er på mode eller ej.

    Politisk korrekthed er had, hævn og fascisme forklædt som humanisme.

  47. Af Maria Due

    -

    Jesper Lund.

    Fordi jeg i modsætning til dig og åbenbart også denne højtråbende pseudokendis er velopdragen, og det er ikke det samme som at kere sig om, hvad hun mener. At sondre på den måde er tydeligt nok for subtilt for dig, mens det for mig er helt naturligt og indlært fra barnsben. Det kan du roligt være ligeglad med. En hæmningsløs mangel på dannelse er jo et af tidens mest iøjefaldende kendetegn.

  48. Af Jesper Lund

    -

    Maria Due

    “En hæmningsløs mangel på dannelse er jo et af tidens mest iøjefaldende kendetegn.”

    Det har du ret i. Det kommer til udtryk, når nogle indskænket insisterer på at bruge den nedsættende betegnelse “neger” om sorte.

    Men du er ikke alene, F.eks Troels Andersen gør det samme.

  49. Af Jesper Lund

    -

    indskænket->indskrænket

  50. Af Jesper Lund

    -

    Troels Andersen

    “Ikke på hvilke ord, der tilfældigvis er på mode eller ej.”

    Så du intet imod at kalde en sort en ‘nigger’?

  51. Af Runa A.G

    -

    For pokker, kald I dog en sort person en neger, hvis der er så vigtigt for jer, at tale ned til sorte mennesker. De tidligere kolonisatorer danskerne forbeholder sig retten til fortsat, at sige neger.

    Så vil jeg forbeholde mig retten til at kalde danskerne slavehandlere. Hvilket faktisk er korrekt. Danskerne sejlede til Vestafrika og købte og solgte slaver. Danskerne havde ikke kun slaver på de Vestindiske øer. Det er I vel også stolte af. I er vel også stolte af at mennesker i jeres kolonier led nød og sultede på grund af enevælden. I ser stadigvæk ned på grønlændere, islændinge, færinge og mennesker fra de Vestindiske øer.

    Det læser jeg ud af jeres hjernetomme diskussion Maria Due og Co.

  52. Af Runa A.G

    -

    Nordmændene kunne man også se ned på fra jeres side, de er bare så rige, at det bliver svært. De var også jeres koloni engang. Derfor er nordmænd så hysteriske med 17. maj.

  53. Af Anders Nielsen

    -

    runa=henrik knage.

  54. Af Runa A.G

    -

    Maria Due og Troels
    Neger=slave
    slave= ikke frit menneske.
    Slave=Slavehandler.
    Slavehandler=kolonier. Det handler ikke en skid om tekstanslyse, Maria Due, det handler om herrementalitet, det er hvad du udtrykker. Vi opholder os ikke i gymnasiet. Denne tone taber danskerne på i øjeblikket. Danskerne ender med, at blive set ned på, som en smålig lilleputnation, der har mistet udsynet.

  55. Af Henrik Knage

    -

    Er der nogen der ved, om der er vælgerfinansieret mad, i det vælgerfinansierede politisk korrekte bolsjekogeri Christiansborg, eller om de tager madpakken med hjemmefra, og skal de selv betale for de sætningsskader, de påfører offentlig ejendom?

    Årsagen til spørgsmålet er Mette Gjersskov fra (S). Jeg har hende mistænkt for at få sin frokost serveret i en trillebør, når andre får den serveret på bakker. Når andre får en portion ris á la mente på en lille tallerken, eller skål, så får hun en portion i en trillebør, med en spand kirsebærsovs.

    Det kan ikke være meningen, at hele bygninger skal dimensioneres til et enkelt folketingsmedlem, og at selve inventaret skal svejses sammen på Lindøværftet – for at kunne bære vægten.

    Grådighed kender ingen grænser i det politisk korrekte badeland og bolsjekogeri, hvor nogle spiser Skyr og sætter cyklen i skur, mens andre tager en Herkules og sætter flyet i hangar.

    Hvor meget ris á la mente der kan få hende på vingerne, er stadig en uløst gåde.

  56. Af Henrik Knage

    -

    Der er også nogle her i samfundet der burde have sundhedsrabat. Når andre går til lægen og får tjekket blodtryk, er der dem der går til skorstensfejer og får tjekket spiserør..

  57. Af Runa A.G

    -

    Knage
    Mette Gjerskov er en af de sidste socialdemokrater. Stor eller ej.
    Hun er en ordentlig kvinde. Jeg kan lide hende.

    Da diskussion om hendes rygekabine opstod i Folketinget, købte hun én selv. Lars Løkke købte selvfølgelig ikke sin, det fik han andre til.

  58. Af m mikkelsen

    -

    Både runa, knage, nørager, jens hansen, juul hansen, jesper lund er eksempler på debatdeltagere som mest er med for at hævde sig selv, for at propagandere for deres uvidenhed og forvirrede meninger, eller for at slå tiden ihjel ved at indsende hundredvis af kommentarer. Hvoraf mange lyder som om de er skrevet efter indtagelsen af rigelige mængder af hash eller spiritus.

  59. Af Jesper Lund

    -

    M Mikkelsen=Ole Hansen=Preben Jensen?

    Det er irriterende med alle de dæknavne.

  60. Af Runa A.G

    -

    Hvis alle, der ikke er enige med dig kære M Mikkelsen, eller hvad du hedder, så er de enten gale, på stoffer eller andet. Du har bare tabt argumenationen og du skjuler dig bag et andet navn.

    Ingen ordentlige mennesker kalder et sort menneske en neger i dag. Du er nok bare en med herrementalitet og skjuler dig bag ved et andet navn.

    Det er blogmobning, du ringeagter dine modstandere, især hvis dine egne argumenter ikke holder. Håber, at du nyder lediggangen.
    Med venlig hilsen Runa.
    Jeg har ikke mere tid jeg må på arbejde.

  61. Af Henrik Knage

    -

    Er der nogen der vil Borderline med mig? Je suis bonderøv, malker træer for birkesaft, og tapper ahornsirup – og når jeg har malket dem, så fælder jeg dem – og kaster dem i mit brændefyr – året efter, når de er skåret og flækket – det er rendyrket økologisk ondskab.

  62. Af Henrik Knage

    -

    Jeg bliver lidt “nervos” når jeg møder folk, der tror de kan få alting gratis. Den er hverken udtalt, eller formidlet af Kronprinsesse Mary – men jeg mener, at kunne følge hende. Og af samme årsag, er hun indbegrebet af dansk, selv om hun kommer fra Tasmanien.

    Jeg bliver især “nervos” når jeg gentagne gange har en kommentator hængende i røven, jeg ikke ved hvem er, og som kun har negativ personforfølgelse på programmet.

  63. Af Torben Mølgaard-Andersen

    -

    Glimrende indlæg…og så er der de samme kedsommelige kommentarer.
    Kunne Berlingske ikke lave filtret mere fintmasket?
    …eller begrænse hver kommentator til eet indlæg?…

Kommentarer er lukket.